Taakvelden

0.4 Overhead

Taakveld 0.4 Overhead

Portefeuillehouder:         H. Teunissen
Beïnvloedbaarheid:         I. Volledig financieel en beleidsmatig te beïnvloeden, autonome taak.

Wat wilden we bereiken?

  • Een zo effectief en efficiënt mogelijke inzet van onze (financiële) middelen om zoveel mogelijk voor de lokale samenleving tot stand te kunnen brengen.
  • We willen een adequate  en veilige informatievoorziening en werkende ICT
  • We zorgen voor efficiënte werkprocessen, die worden ondersteund door de ICT systemen. De huidige ICT oplossingen bieden onvoldoende ondersteuning om de dienstverlening uit te breiden en de werkprocessen efficiënter in te richten. Concreet gaan we aan de slag met het nieuwe regionale werkproces voor wmo en jeugd. Het inrichten van het nieuwe werkproces vereist een nieuwe ICT oplossing, die voldoet aan de nieuwste eisen en functionaliteiten.  Ook de aanbesteding van de slimme elektronische diensten van de burgerzaken producten vindt in 2022 plaats.
  • Verbindende en verantwoordelijke medewerkers die zich duurzaam kunnen ontplooien en waarbij hun talenten nog beter worden ingezet zodat zij optimaal gericht zijn op de verbinding met inwoners en met elkaar.
  • Om te komen tot een efficiënt, kwalitatief goed en duurzaam onderhoud en beheer van gebouwen werken we aan een digitaal en actueel gebouwdossier.

Wat zouden we er voor doen?

  • We bevorderen efficiënte inzet van middelen door:
    • verantwoording van de realisatie van doelen en activiteiten;
    • onderzoek van doelmatigheid en doeltreffendheid vast onderdeel te maken van de herijking van beleid;
    • de inzet van instrumenten als interne controle.
  • We leggen bij datagesteund werken de focus op het verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening aan inwoners en om beslissingen en beleid te onderbouwen. Gennep is vanuit het onderzoek sociaal domein in 2021 gestart met een pilot om meer inzicht te krijgen in de ontwikkelingen in het sociaal domein en wil vanuit die situatie doorgroeien naar een gemeente waarin datagesteund gewerkt wordt. Uit de pilot is duidelijk geworden dat datagesteund werken een verandering in de organisatie teweegbrengt. Strategisch, tactisch en operationeel niveau zijn betrokken. Datagesteund werken is geen doel op zich.  De eerste ervaringen zijn positief en vragen om verdere uitwerking ook op andere beleidsvelden.
  • Door activiteit gerelateerd en plaats onafhankelijk werken is het mogelijk het hybride werken te faciliteren.
  • We zorgen voor efficiënte werkprocessen, die worden ondersteund door de ICT systemen. Concreet gaan we aan de slag met het nieuwe regionale werkproces voor wmo en jeugd en de aanbesteding van de slimme elektronische diensten van de burgerzaken producten.
  • We dragen zorg voor informatiebeveiliging door uitvoering van de wettelijke verplichtingen van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en de audits van de Eenduidige Normatiek Single Information Audit (ENSIA). We volgen de VNG resolutie "Digitale Veiligheid" en geven prioriteit aan de beveiliging van digitale systemen door onder andere extra inzet van technisch applicatiebeheer.
  • We geven uitvoering aan het vastgestelde informatiebeleid. We voeren stapsgewijs en gecontroleerd Microsoft 365 in aan de hand van een opgestelde structuur op het gebied van informatievoorziening. . Daarnaast werken we aan een aanbestedingskalender op basis van risico-analyses om de grootste applicaties over te brengen naar een cloudomgeving.
  • Op het gebied van Privacywetgeving gaan we verder met  het borgen van - en het bewust en veilig omgaan met persoonsgegevens o.a. door actieve kennis- en bewustwordingsacties, het register van verwerkingen te actualiseren, DPIA's uitvoeren op verwerkingen met een hoog-risico, en het  actualiseren van samenwerkingsconvenanten met ketenpartners.
  • We zetten in op de ontwikkeling van onze medewerkers door het organiseren van opleidingen en trainingen of inzetten van instrumenten als traineeships.
  • We herijken ons HRM-beleid om als werkgever nieuwe medewerkers aan te trekken, maar ook aan ons te blijven binden.
  • Na actualisatie en upgraden van het MJOP naar een duurzaam (D)MJOP in 2021 richten we een digitaal platform 'gebouw beheers systeem' in. In dit digitale gebouwdossier staat per object alle relevante gebouwgegevens.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • We hebben, zoals blijkt uit het verloop van de accountantscontrole, stappen gezet die bijdragen aan de kwaliteit van onze interne controle. Deze lijn blijven we doortrekken. Vanaf boekjaar 2023 gaat de rechtmatigheidsverantwoording in. Hiervoor hebben we in 2022, mede in overleg met de accountant en audit comité, voorbereidingen getroffen. De gewijzigde financiële verordeningen worden volgens de huidige planning in maart 2023 aangeboden aan de raad ter vaststelling.
  • Vanuit de ambitie om datagesteund te werken, hebben we in 2022 de monitor Sociaal Domein verder uitgebreid. We hebben een verbeterslag gemaakt met de datakwaliteit in de monitor. De monitor laat in één overzicht de data zien over hoe goed we erin slagen om beleidsambities waar te maken. De monitor haalt de data rechtstreeks uit de gemeentelijke systemen. Tijdens het implementatietraject hebben we geleerd wat het belang is van de kwaliteit van (de vastlegging van) data en het correct en eenduidig hanteren van definities. Daarnaast heeft de totstandkoming van de monitor Sociaal Domein belangrijke bouwstenen opgeleverd voor de centrale afspraken die nodig zijn om te zorgen dat gebruik van gegevens blijft voldoen aan richtlijnen rond privacy. Inwoners moeten erop kunnen blijven vertrouwen dat hun persoonlijke gegevens in onze databestanden veilig zijn. In 2023 zal aan de hand van de opgedane ervaringen een beleidskader worden vastgesteld voor het werken met data.
  • We hebben diverse vergaderruimtes op het gemeentekantoor voorzien van mogelijkheden om digitaal te kunnen vergaderen via Teams. 
  • We hebben eind 2022 de succesvolle oplevering gehad van de nieuwe burgerzaken-systeem. Hiermee zijn we in staat om nog meer onlinediensten aan onze inwoners aan te bieden. Ook wordt slimmer omgegaan met de vastlegging van data: we kunnen efficiënter werken en de kans op fouten verminderen. We zijn ook gestart met een marktconsultatie voor een nieuw ICT Wmo en Jeugd systeem om het regionale werkproces efficiënt in te voeren.  
  • We hebben een start gemaakt met de jaarlijkse bestuurlijke verantwoording en auditverplichting basisregistraties in het kader van ENSIA.  We gaan onze stand van zaken op het gebied van privacy en informatieveiligheid vastleggen en bijhouden in de applicatie LIAS, waardoor meer inzicht ontstaat in risico’s en knelpunten. 
  • We hebben in lijn met ons informatiebeleid weer een stap gezet om grote applicaties over te brengen naar de cloud. Het afgelopen jaar zijn drie applicaties op het gebied van burgerzaken en vergunningen naar de cloud gebracht en de voorbereidingen lopen voor een vierde applicatie. 
  • In 2022 hebben we een structuur van de informatievoorziening vastgesteld en zijn we aan de hand van deze structuur gestart met het samenwerken binnen Teams in Microsoft 365. 
  • We zijn continu actief met kennis en bewustzijnscampagnes in het kader van 'veilig werken' en 'privacy'. We starten met het uitvoeren van DPIA’s en het opstellen van verwerkersovereenkomsten  met ketenpartners waarmee gegevens worden uitgewisseld.
  • De onderwerpen duurzame inzetbaarheid en aantrekkelijk werkgeverschap zijn besproken in de ondernemingsraad en het Managementteam. Er wordt nu uitvoering gegeven aan de uitwerking van de visies.
  • In het programma Dienstverlening is aandacht besteed aan de implementatie van Genneperwijs als digitaal leerplatform voor de ontwikkeling van onze medewerkers.
  • In november 2022 is gestart met de risico inventarisatie en evaluatie (RI&E).  In februari 2023 wordt een rapport opgeleverd waarin een plan van aanpak is opgenomen met aanbevelingen. Op basis van deze aanbevelingen worden knelpunten aangepakt.   
  • MJOP is geactualiseerd en door raad vastgesteld. in de 2e helft van 2022 zijn we gestart met onderzoek naar een geschikte applicatie voor een gebouwbeheersysteem en worden de concept routekaarten naar een CO2 neutrale energievoorziening in 2050 verder uitgewerkt.

Beleidsindicatoren

Overhead

Omschrijving

2020

2021

2022

Formatie in Fte er 1.000 inwoners

7,68

7,51

7,64

Bezetting in Fte per 1.000 inwoners

7,26

7,12

7,04

Apparaatskosten per inwoner

€ 679

€ 767

€ 792

Externe inhuur (als % totale loonsom en kosten inhuur)

11,9%

12,62%

19,96%

Overhead in % van totale lasten

13,95%

14,79%

14,41%

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:37:15 met de export van 06/08/2023 14:14:33