Taakveld 6.2 Toegang tot zorg Portefeuillehouder: F. Pubben |
---|
Wat wilden we bereiken?
- Inwoners kunnen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen.
- De zelfredzaamheid van inwoners en hun deelname aan de samenleving is vergroot.
- Het aantal doorverwijzingen naar 1e en 2e lijns zorg is afgenomen.
- Er komt een integraal netwerk van gemeente en maatschappelijke partners, waar inhoudelijke kennis en ervaring aanwezig zijn.
- Knelpunten worden vroegtijdig gesignaleerd, besproken en opgelost.
Wat zouden we er voor doen?
- We leveren maatwerkdiensten volgens de nieuwe regionale inkoop: Team Toegang gaat werken met maatwerktrajecten in plaats van maatwerkproducten. Inwoners krijgen een vooraf afgesproken zorgtraject met duidelijke doelen, gekoppeld aan een einddatum.
- Casusregie krijgt nog meer dan voorheen een primaire rol in de ondersteuning. Elk zorgtraject kent vaste evaluatiemomenten met de cliënt/inwoner waarin wordt gesproken over de voortgang van de ondersteuning naar het overeengekomen einddoel.
- Bij de verdere uitbouw van het netwerk van dorps- en wijkondersteuners zorgen we dat Team Toegang dit optimaal inzet voor preventie in wijken en kernen.
- We faciliteren de inwoners om meer regie te hebben op hun eigen ondersteuningsbehoefte. Een aspect dat hieraan bijdraagt is het verlagen van de administratieve lastendruk rond zorgvragen in de Toegang. Dit doen we door inwoners te faciliteren om zelf (ook digitaal) steeds meer zelf te laten regelen.
Wat hebben we gerealiseerd?
- Vanaf 1 januari 2022 zijn de maatwerkdiensten (Wmo en Jeugdzorg) conform de nieuwe regionale inkoop geïmplementeerd. Hierbij zijn we voor de meeste producten overgestapt van PxQ (urenafrekening) naar trajectfinanciering. Dit betekent dat inwoners een vooraf afgesproken zorgtraject krijgen, gericht op haalbare doelstellingen. De lopende indicaties zijn omgezet naar deze trajecten. Het toegangsproces is ook opnieuw ingericht, hiermee is de doorlooptijd verkort, worden wachtlijsten voor het gemeentelijke proces voorkomen en is meer aandacht voor de match tussen zorgaanbieder en inwoner.
- Casusregie met vaste evaluatiemomenten is vanaf 2022 geïmplementeerd in het werkproces toegang. Hiervoor zijn regionaal werkafspraken gemaakt en zijn er standaard formulieren ontwikkeld. De formulieren leefzorgplan, verkort leefzorgplan en PGB (persoonsgebonden budget), zijn in gebruikelijke taal omgezet zodat het beter te lezen en te begrijpen is. Om de administratieve druk bij Team Toegang te verlagen en inwoners de regie te geven, is het leefzorgplan gedigitaliseerd zodat inwoners zelf hun zorgvraag kunnen invullen.
- Vanuit het OMO beleid leggen we steeds meer de nadruk op het voorliggend veld. Dit is een continu proces. De dorpsondersteuners en wijkverbinders zijn bij Team Toegang in beeld om verbinding met de leefwereld te maken. Om dit te realiseren heeft elke dorpsondersteuner of wijkverbinder een vast contactpersoon vanuit Team Toegang.