Taakvelden

3.1 Economische ontwikkeling

Taakveld 3.1 Economische ontwikkeling

Portefeuillehouder:         J. van Hulsteijn
Beïnvloedbaarheid:         III. Overwegend niet financieel en beleidsmatig te beïnvloeden.

Wat wilden we bereiken?

  • Een gezond economisch beleid en een duurzaam en aantrekkelijk ondernemersklimaat.
  • Een toekomstbestendige agrarische sector met behoud van landschappelijke waarde.  
  • De gemeente staat te boek als coöperatief, ondernemend en meedenkend.
  • Een goed kernwinkelgebied waarbij de leegstand verminderd is.

Wat zouden we er voor doen?

  • Via het Bedrijvenloket+ blijven we ondernemers ondersteunen bij procedures en informeren we ondernemers actief. Het bedrijvenloket+ fungeert als intermediair tussen het bedrijfsleven en de overheid en verbetert het ondernemersklimaat door haar rol te pakken in de uitvoering van de Centrumvisie en de Bedrijventerreinenvisie in combinatie met de Arbeidsmarktvisie. Daarnaast faciliteert het Bedrijvenloket+ de ondernemer op het gebied van arbeidsbemiddeling en is het actief in verschillende netwerken, onder andere in de regio via het Werkgeversservicepunt Noord-Limburg en het Land van Cuijk.
  • We hebben kennis genomen van de uitslag van de MKB meting over het ondernemersklimaat in de gemeente Gennep. Daar waar nodig zal actie ondernomen worden.
  • We denken actief mee met agrarische ondernemers en faciliteren hen bij de implementatie van nieuwe wet- en regelgeving. We ondersteunen bij bedrijfstransformaties en bedrijfsbeëindigingen via ons VAB-beleid (vrijkomende agrarische bebouwing) en grijpen landschappelijke kansen waar die zich aandienen, eventueel met inzet van het Fonds Kwaliteitsverbetering Buitengebied.
  • We houden het Keurmerk Veilig Ondernemen Buitengebied op peil in samenwerking met ondernemers, politie en brandweer. We voeren periodiek een schouw uit en pakken de actiepunten op die hieruit voortkomen.  
  • De pilot Keurmerk Veilig Ondernemen Centrum van Gennep evalueren we. Dit om te bezien wat de mogelijkheden zijn van continuering.
  • We geven uitvoering aan het actieprogramma van de Centrumvisie. We doen dat samen met ondernemers en vastgoedeigenaren. In 2022 gaat het om:
  • Het verder makelen en schakelen tussen ondernemers en vastgoedeigenaren indien wenselijk door verdere inzet van de centrummanager en centrumcoördinator.
  • We rollen de Bedrijveninvesteringszone (BIZ) uit op basis van het draagvlak die in het najaar bij de ondernemers is gemeten.
  • We verbeteren het vestigingsklimaat van het centrum door inzet van het Stimuleringsfonds versterking Centrum.
  • We blijven in onderhandeling met vastgoedeigenaren in het centrum, waarbij we koersen op verbetering van het vestigingsklimaat, indikking van het centrum en terugdringing van leegstand door mee te werken aan transformatievraagstukken.
  • We werken mee aan planologische ontwikkelingen die aansluiten op de doelstellingen van de Centrumvisie. Deze doelstellingen zullen te zijner tijd in het Omgevingsplan juridisch-planologisch worden verankerd.
  • We gaan het centrum vergroenen door uitvoering van het Groenbeleidsplan met bijbehorend uitvoeringsplan.  

Wat hebben we gerealiseerd?

  • We hebben onze ondernemers geïnformeerd over verschillende onderwerpen met behulp van de Parkmanagement Connected app, in diverse gehouden bijeenkomsten en in de uitgave van onze ondernemersnieuwsbrief.  We onderhouden daarnaast ook persoonlijke contacten met ondernemers, de bedrijventerreinenverenigingen en de BIZ en nemen deel aan overleggen met hen.
  • We hebben een actieplan opgesteld met als doel de ambitie om onze beoordeling in het onderzoek MKB-vriendelijkste gemeenten van een cijfer 6,9 verder te verbeteren naar een cijfer 7,5. De acties zijn erop gericht om voor onze ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf een nog optimaler ondernemersklimaat te creëren. Dat doen we door onze sterke punten te behouden en waar kan verder te optimaliseren. En daarnaast de focus te hebben op de in de MKB rapportage genoemde verbeterpunten als afstemming en overleg met ondernemers, de klantgerichtheid en het krijgen van waar voor het geld. Dit door als gemeente nog zichtbaarder te worden bij ondernemers, hen nog nadrukkelijker te informeren en te betrekken bij ontwikkelingen of projecten binnen onze gemeente of regio.
  • We hebben agrarische ondernemers gesproken en hen gefaciliteerd bij de geïmplementeerde nieuwe wet- en regelgeving. We hebben ondersteuning geboden bij bedrijfstransformaties en bedrijfsbeëindigingen via ons VAB-beleid (vrijkomende agrarische bebouwing). Bij een drietal nertsenhouders hebben we de voorbereiding gestart om het college een principebesluit te kunnen laten nemen om te kunnen komen tot transformatie. De overige nertsenhouderijen zijn getransformeerd naar plantenteelt of naar wonen met akkerbouw. Daarnaast zijn er nog andere transformatie-opgaven in het buitengebied die ervoor moeten zorgen dat de leefbaarheid in het buitengebied op voldoende niveau blijft. De gemeentes in Noord-Limburg zijn op zoek naar een aanpak om ontwikkelingen in het buitengebied op een zo goed mogelijke manier aan te pakken. Hiervoor is het project “maatwerkversneller” opgestart. Aan de hand van een gerichte communicatie aanpak en bespreken van casussen zijn en worden initiatiefnemers, gemeentes en andere stakeholders geïnspireerd om samen de uitdagingen aan te gaan.
  • We hebben in het kader van het Keurmerk Veilig Ondernemen Buitengebied (KVO-B) een schouwronde uitgevoerd op basis waarvan de maatregelenmatrix is geactualiseerd en actiepunten daaruit reeds zijn of worden afgehandeld.  
  • We hebben in het kader van het Keurmerk Veilig Ondernemen Winkelgebied (KVO-W) enquêtes gehouden, een schouwronde gedaan en de incidentcijfers geanalyseerd. Op basis van alle deze input hebben we een maatregelenmatrix opgesteld waarmee we als werkgroep verder mee aan de slag zijn gegaan ter voorbereiding op de audit, die in het eerste kwartaal 2023 zal plaatsvinden.  
  • We hebben uitvoering gegeven aan het actieprogramma van de Centrumvisie. We hebben dat gedaan samen met de BIZ (Bedrijveninvesteringszone), ondernemers en vastgoedeigenaren. In 2022 hebben we het volgende bereikt:
  • De samenwerking tussen de gemeente, haar centrumcoördinator met de centrummanager is naar alle tevredenheid verlopen in 2022.  De verlenging van de samenwerking met de centrummanager in 2022 wordt door de BIZ Centrum Gennep gecontinueerd in 2023.
  • De Bedrijveninvesteringszone (BIZ) is geformaliseerd en bestuurlijk geïnstalleerd in de ALV van 31 maart 2022 En daarmee is de BIZ operationeel geworden.
  • Door de inzet van het stimuleringsfonds hebben we het vestigingsklimaat verder verbeterd. Een drietal aanvragen is gehonoreerd op basis van deze regeling waardoor een verbetering van de uitstraling voor winkelgebied is ontstaan en continuïteit van verhuur (nieuwe bedrijvigheid) is bewerkstelligd.
  • Het voormalige Blokkerpand is van eigenaar gewisseld waarbij er op korte termijn concrete plannen tot herontwikkeling verwacht worden. Ook zijn aannemers begonnen met de verbouwing van het voormalige Rabopand en Supertexpand. Daarnaast is de locatie Clarenshof in voorbereiding om te worden herontwikkeld.
  • We hebben meegewerkt aan planologische ontwikkelingen die aansluiten op de doelstellingen van de Centrumvisie. Een voorbeeld hiervan is in de Spoorstraat (locatie Duivenakker). Hier wordt leegstand ingevuld door woningbouw (appartementen op de verdieping).
  • De aanbesteding voor het opstellen van plan tot het vergroenen van het centrum en Spoorstraat is gehouden en de start tot uitwerking van het plan is gemaakt. Het plan zal naar verwachting in het 2 e kwartaal 2023 worden opgeleverd. De focus in het plan ligt met name bij de Spoorstraat omdat hier een transformatie opgave aan ten grondslag ligt.
Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:37:15 met de export van 06/08/2023 14:14:33