Taakvelden

2.2 Parkeren

Taakveld 2.2 Parkeren

Portefeuillehouder:         F. Pubben
Beïnvloedbaarheid:         I. Volledig financieel en beleidsmatig te beïnvloeden, autonome taak.

Wat wilden we bereiken?

  • Een aantrekkelijk parkeerklimaat zonder parkeerproblemen in alle kernen.
  • Een winkelhart (Gennep) waar men makkelijk en goed kan parkeren.
  • Voldoende veilige fietsenstallingen in het winkelhart van Gennep

Wat zouden we er voor doen?

  • Wanneer er klachten zijn met betrekking tot parkeren dan onderzoeken we deze. Indien noodzakelijk laten we een parkeerdrukmeting uitvoeren door een derde partij. Afhankelijk van de uitkomsten van dit onderzoek bekijken we of we de parkeersituatie kunnen verbeteren.
  • We actualiseren de parkeernormennota uit 2015, omdat deze op onderdelen gedateerd is. Er is bijvoorbeeld geen parkeernorm voor levensloopbestendige woningen opgenomen. Ook is er discussie over parkeren bij kamerbewoning. Er is de wens voor een flexibeler parkeerbeleid dat beter aansluit op de Omgevingswet, die naar verwachting in 2022 in werking treedt.
  • Overlast van geparkeerde vrachtwagens is niet alleen een probleem in Gennep, maar ook in Noord-Limburg en zelfs landelijk. Daarom is vrachtwagenparkeren ook een onderwerp van gesprek binnen Trendsportal. De landelijke en regionale ontwikkelingen worden gevolgd zodat we deze mee kunnen nemen in de afweging voordat gemeentelijk beleid moet worden ontwikkeld.
  • Om te bepalen of er gemeentelijk beleid moet worden ontwikkeld en wat er in het beleid moet komen te staan, gaan we de problematiek rondom het vrachtwagenparkeren goed in beeld brengen.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • De parkeerdrukmeting is in november opgeleverd. Op basis van de resultaten is besloten om bij te sturen middels een actualisatie van het parkeerbeleid.
  • Er is opdracht verleend aan een adviesbureau om nieuw parkeerbeleid op te stellen en de nota parkeernormen te actualiseren.
  • We volgen actief de landelijke en regionale ontwikkelingen m.b.t. vrachtwagenparkeren. In de afgelopen periode is er weinig veranderd, waardoor specifiek lokaal beleid nu (nog) niet aan de orde is.  Vanuit trensportal wordt actief op deze problematiek ingezet.
Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:37:15 met de export van 06/08/2023 14:14:33