Taakvelden

2.1 Verkeer en vervoer

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer

Portefeuillehouder:       F. Pubben
Beïnvloedbaarheid:        I. Volledig financieel en beleidsmatig te beïnvloeden, autonome taak.

Wat wilden we bereiken?

  • We willen het aanzien van de gemeente Gennep, het gevoel van veiligheid en het woongenot verhogen. Een opgeruimde en goed onderhouden leefomgeving is het visitekaartje van de gemeente Gennep en maakt de gemeente toeristisch-recreatief aantrekkelijker.
  • Een openbare ruimte waarbij de inrichting en het onderhoud afgestemd zijn op de invloed van klimaatadaptatie, hittestress en regenwater.
  • Verbeterde doorstroming van (vracht)verkeer op gebiedsontsluitingswegen en kernen.
  • De bereikbaarheid van Gennep verbeteren met aandacht voor verkeersveiligheid, sociale veiligheid en doorstroming op lokaal en regionaal niveau. Conform bindende landelijke afspraken is het beleid gericht op terugdringing van het aantal doden en ernstig gewonden door gedragsbeïnvloeding en fysieke aanpassingen.
  • Veilige en toegankelijke wegen en paden die op een duurzame manier worden onderhouden.
  • We willen het fietsgebruik stimuleren en voor onze inwoners en toeristen een fietsvriendelijke gemeente blijven.
  • Een aantrekkelijk mobiliteitssysteem en betere ruimtelijk economische bereikbaarheid.

Wat zouden we er voor doen?

  • We schakelen BuitenWerk en andere partijen in voor het onderhouden van de openbare ruimte, en waar nodig brengen we de inrichting en het beheer van de openbare ruimte op een duurzame manier op het gewenste niveau. We hebben hierbij nadrukkelijk aandacht voor het versterken van de bermen in het buitengebied en onderhoud aan asfaltwegen en bestratingen.
  • We behandelen meldingen openbare ruimte 'afval' en 'wegen, verkeer en straatmeubilair ' volgens vastgestelde procedures. 90% van de meldingen wordt direct door Buitenwerk opgepakt en afgehandeld.
  • We pakken calamiteiten zoals o.a. gladheid en hoogwater zo efficiënt mogelijk op. Zodat belangrijke wegen goed toegankelijk blijven. Als het nodig is schakelen we externe partijen in.   
  • Op basis van het geactualiseerde wegenbeheerplan onderhouden we de wegen op niveau B.
  • We geven uitvoering aan het uitvoeringsprogramma van het GRP. Dit doen we door meer groen aan te brengen en regenwater te scheiden van het vuile water. In de volgende straten gaan we de openbare ruimte optimaliseren:  Prins Hendrikstraat , Patrijsstraat, Leeuwerikstraat, Fazantstraat, Merelstraat, Lijsterstraat, en Nachtegaalstraat. Bij de herinrichting houden we rekening met de gevolgen van hittestress en regenwater.
  • Verbindingsweg: in 2022 worden de aanvullende onderzoeken opgestart die voor de civieltechnische uitwerking van het voorlopig ontwerp noodzakelijk zijn. De civieltechnische uitwerking wordt opgepakt tot het niveau van een definitief ontwerp (DO). Dit DO is afgestemd met het bevoegd gezag en omwonenden in het buitengebied om hun eisen en wensen hierin zo goed mogelijk mee te nemen.  Na het vaststellen van het DO wordt gestart met de contractvoorbereiding. Mogelijk is er bij aanvang 2022 nog niet met alle perceeleigenaren een definitieve overeenkomst voor aankoop of grondruil gesloten. We zetten actief in op afronding in 2022. De omgeving, en ook de aanwonenden van de Zwarteweg, worden op de hoogte gehouden via de gebruikelijke communicatiekanalen.
  • De Karrevenseweg in Heijen wordt volledig gereconstrueerd waarbij de bestaande verharding zoveel mogelijk wordt hergebruikt.
  • In het kader van de uitbreiding van haven Heijen wordt in 2022 voornamelijk het afronden van de bestemmingsplanprocedure verwacht. Daarnaast vinden de voorbereidingen plaats voor de herinrichting van het kruispunt Hoofdstraat-Hoogveld-De Groote Heeze in Heijen.
  • We vragen samen met bewoners aandacht voor de verkeersveiligheid in hun wijk (met het project 'Veilig op weg').
  • We verbeteren de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers op de Zandstraat en Zuid-Oostwal. Tevens passen we de drempels binnen het ontwerp aan, dit is een wens van Arriva.
  • We onderzoeken hoe we de knelpunten in de fietsroutes van Gennep naar Nijmegen (via de Bloemenstraat en via de N271) kunnen verbeteren.
  • We verbeteren de verkeersveiligheid en plegen onderhoud aan het Spoorwegje.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • BuitenWerk is volop bezig met het schoonhouden en in stand houden van de openbare ruimte conform de Meetlat integrale kwaliteit.
  • De afgelopen zomer maanden stonden in het teken van droogte. Dit heeft niet geleid tot meer meldingen/ klachten dan voorgaande jaren in dezelfde periode. Wel zien we veel verdroogd groen. Wat hier de consequenties van zullen zijn, is nog afwachten.  
  • Het Wegenbeheerplan is  gereed. In het 1ste kwartaal van 2023 aan de raad ter besluitvorming voorgelegd.
  • In december 2022 is de aanbesteding van het project Vogelbuurt gestart. Het project moet in de tweede helft van 2023 gerealiseerd zijn.
  • Tegen het bestemmingsplan Verbindingsweg Milsbeek is beroep ingesteld bij de Raad van State. We verwachten dat het beroep in het najaar 2023 wordt behandeld. Na een positieve uitspraak op het beroep wordt de aanbesteding voor realisatie opgestart. We zijn en blijven in 2023 bezig met het uitvoeren van de aanvullende onderzoeken voor de civieltechnische uitwerking van de Verbindingsweg.  
  • We zijn langer dan gepland bezig met het ontwerpproces Karrevenseweg om twee redenen: het toevoegen van laatste stuk Brem als gevolg een amendement én de verkeersstudie bij de kruispunten Brem/Langeven en Brem/Hommersumseweg. Naar verwachting zullen de presentatietekeningen begin maart 2023 gereed zijn. Medio april 2023 willen we deze tekeningen aan de omgeving presenteren. De uitvoeringswerkzaamheden kunnen na de bouwvak gepland worden.
  • In 2023 wordt de beroepsprocedure bij de Raad van State over het bestemmingsplan Haven Heijen gevoerd, dit is in 2022 voorbereid. Daarnaast is het proces rondom de alternatieve ontsluitingsroute doorlopen door overleg te voeren met initiatiefnemers, omwonenden en andere stakeholders.
  • De "Veilig op weg" campagnes hebben wij afgerond. Met deze campagnes is bewustwording gecreëerd over de verkeersveiligheid in woonstraten.
  • De drempel en het zebrapad op de Zuid-Oostwal zijn aangepast. Ook zijn de stoepbanden vervangen door nieuwe (sterkere) schuine banden. Daarnaast zijn de drempels in de Zandstraat en de tweede andere zebra's aangepast.
  • We zijn gestart met de voorbereidingen om in 2023 het onderzoek naar de knelpunten in de fietsroute tussen Gennep en Nijmegen uit te voeren. We onderzoeken hoe de knelpunten verbeterd dan wel opgeheven kunnen worden en welke kosten daarmee gemoeid zijn. Volgende stap is dan om in de meerjarenbegroting financiële middelen op te nemen om die knelpunten daadwerkelijk aan te gaan pakken.
  • Het project aan het Spoorwegje loopt volgens planning. De opdracht voor engineering is gegund aan Cleverland B.V. en de tekeningen voor het definitief ontwerp en de presentatie aan bewoners zijn gemaakt. In zomer 2023 wordt het project verder uitgevoerd. De uitvoering zal ca. 6 weken in beslag nemen.

Beleidsindicatoren

Verkeersongevallen

Omschrijving

2020

2021

2022

Aantal verkeersongevallen

78

68

83

Aantal gewonden bij verkeersongevallen

13

15

10

Aantal dodelijke verkeersongevallen

1

1

0

Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig

5

10

9

Verkeersongevallen met een gewonde fietser

0

4

2

Het aantal ongevallen blijft al een aantal jaren vrijwel gelijk. Dit geldt ook voor het aantal ongevallen waarbij slachtoffers te betreuren zijn. De aantallen zijn zo klein dat er moeilijk een trend uit op te maken is. Uit analyse van de ongevallen blijkt dat de ongevallen zeer divers zijn qua locaties, oorzaken en slachtoffers.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:37:15 met de export van 06/08/2023 14:14:33