Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid Portefeuillehouder: H. Teunissen |
---|
Wat wilden we bereiken?
- We willen zowel de objectieve als subjectieve veiligheid verder verbeteren. We gaan voor beperking van de slachtofferkans, vergroting van de pakkans en verhoging van de aangiftebereidheid onder slachtoffers. Hierbij hebben we specifieke aandacht voor de kwetsbare doelgroepen en mensen met een verhoogde slachtofferkans.
- We gaan voor verdere professionalisering in de aanpak van georganiseerde en/of ondermijnende criminaliteit, met een betere inzet van (nog door te ontwikkelen) bestuursrechtelijke instrumenten en handhavingsactiviteiten. We gaan structureel en intensiever samenwerken binnen de gemeente over vakgebieden heen en met ketenpartners: 1 weerbare en georganiseerde overheid tegen (georganiseerde) criminelen.
- We beperken zo veel mogelijk het risico dat iemand tussen wal en schip terecht komt door tijdig, met onze partners, de juiste hulp en ondersteuning aan te bieden.
- We willen dat overlastgevend en crimineel gedrag van jeugd ‘duurzaam’ vermindert en de focus meer komt te liggen op perspectief. We willen het gebruik van zowel soft- als harddrugs terugdringen.
- We willen op basis van duiding van objectieve cijfers en de meting van subjectieve veiligheid kunnen communiceren over het veiligheidsniveau in de gemeente en de verschillende wijken. We maken trends en ontwikkelingen hierin inzichtelijk en duiden deze, afgezet tegen andere gemeenten en de landelijke stand van zaken. We benutten de informatie die binnen onze gemeente aanwezig is om, samen met onze ketenpartners, veiligheidsissues zo effectief mogelijk aan te pakken met de beschikbare schaarse capaciteit.
- We willen afname van criminaliteit, toename van het veiligheidsgevoel en willen (escalatie van) complexe zorg- en veiligheidsproblemen ten gevolge van ongewenst gedrag voorkomen.
- We gaan voor vermindering van het aantal overlastmeldingen.
Wat zouden we er voor doen?
- We implementeren het digitaal opkopersregister voor de aanpak van heling.
- We organiseren de Week van de Veiligheid.
- We dragen bij en nemen deel aan het intergemeentelijke interventieteam Limburg-Noord (regiodeal).
- We implementeren het Keurmerk Veilig Buitengebied (regiodeal).
- We dragen bij en nemen deel aan het project innovatieve controlemethoden tegen ondermijning (regiodeal).
- We dragen bij aan de bewustwordingscampagne ondermijning en implementeren Meld Misdaad Anoniem (regiodeal).
- We ontwikkelen een communicatiestrategie arbeidsmigranten (regiodeal).
- We handhaven integraal op risicolocaties (o.a. buitengebied, recreatieterreinen, industrieterreinen en leegstandslocaties).
- We geven specifiek aandacht aan het toezicht op huisvesting van arbeidsmigranten om in overlastsituaties effectiever en in een vroeg stadium aan te pakken.
- We ondersteunen en verbinden de aanpak van zorgfraude.
- We ondersteunen scholen bij de aanpak voor een veilige en gezonde school.
- We optimaliseren de aanpak van multi-complexe zorg en veiligheidscasuïstiek.
- We houden bij zowel reguliere (horeca) ondernemingen als bij evenementen toezicht op de naleving van respectievelijk de Drank- en Horecawet als de verleende evenementenvergunning.
- We geven integraal uitvoering aan de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit ter bestrijding van
adresfraude en identiteitsfraude.
- We richten ons bij overtredingen van de APV en andere lokale regelingen specifiek op kamperen, parkeren en visserij.
- We blijven participeren in de verschillende hoogwaterveiligheidsgremia. Zie ook taakveld 3.4.
Wat hebben we gerealiseerd?
- In overleg met de gemeenten uit de regio is besloten om te wachten op het resultaat van het landelijk wetsvoorstel rondom het digitaal opkoopregister (DOR). De bekrachtiging van deze wet zal zorgen voor landelijke publiciteit, wat de lokale implementatie ten goede zal komen.
- We hebben tijdens de week van de veiligheid aandacht besteed aan cybercrime op onze communicatiekanalen. Daarbij is er aandacht besteed aan de 'kijk niet weg'-campagne middels een stand op de open dag in het gemeentekantoor en de weekmarkt.
- We dragen bij en nemen deel aan het intergemeentelijke interventieteam Limburg-Noord (het ACT!, regiodeal). Het afgelopen jaar hebben we op 8 locaties integraal gecontroleerd op naleving van bestaande wet- en regelgeving. De controles zijn uitgevoerd bij bedrijfspanden, horecagelegenheden en detailhandel. Op 6 locaties was er sprake van een misstand. Op alle geconstateerde overtredingen wordt gehandhaafd.
- We dragen bij en nemen deel aan het project innovatieve controlemethoden tegen ondermijning. De overige projecten vanuit de regiodeal - Meld Misdaad Anoniem, het keurmerk veilig buitengebied en de communicatiestrategie arbeidsmigranten - zijn geïmplementeerd.
- We handhaven integraal op risicolocaties (o.a. buitengebied, recreatieterreinen, industrieterreinen en leegstandslocaties). Dit doen we middels het ACT!, zie derde bullet.
- We geven specifiek aandacht aan het toezicht op huisvesting van arbeidsmigranten om overlastsituaties effectiever en in een vroeg stadium aan te pakken. De bij ons bekende locaties waarin er mogelijk sprake is van huisvesting van internationale werknemers zijn in beeld. Er wordt in samenspraak met eigenaren/initiatiefnemers onderzocht welke mogelijkheden er zijn om de specifieke situatie op te lossen en te laten voldoen aan geldende wet - en regelgeving. Inmiddels is ongeveer 60% van de dossiers met succes afgerond.
- We ondersteunen en verbinden de aanpak van zorgfraude. Diverse medewerkers hebben een training gevolgd om signalen op het gebied van zorgfraude te herkennen. Bij een eventueel signaal ligt de nadruk op zorgvuldige afwikkeling. Na interne afstemming wordt de casus overgedragen aan de regionale toezichthouder WMO en jeugdwet.
- We ondersteunen scholen bij de aanpak voor een veilige en gezonde school. Jongerenwerkers hebben nauw contact met scholen en zijn regelmatig aanwezig. Bureau Halt verzorgt preventieve voorlichtingen op de scholen. We hebben regelmatig contact met Halt om mee te denken en afspraken te maken over de vorm en inhoud van deze voorlichtingen.
- We ondersteunen bij de ontwikkeling van preventiebeleid gericht op alcohol- en drugsgebruik. Een werkgroep Verslavingspreventie met daarin verschillende partners is actief. Hierdoor zijn er korte lijnen om acties op te pakken. Vanuit deze werkgroep is er op 15 februari een webinar ‘Alcohol en Drugs op de keukentafel ’georganiseerd voor ouders en leerlingen van het Elzendaalcollege. In juni hebben in het kader van De Gezonde Week verschillende activiteiten plaatsgevonden vanuit het thema grenzen stellen. Leerkrachten van het Elzendaalcollege hebben een training en lesmateriaal aangeboden gekregen in het kader van rook- en alcoholpreventie.
- We optimaliseren de aanpak van multi-complexe zorg- en veiligheidscasuïstiek. Het Zorg- en Veiligheidshuis (ZVH) is sinds dit jaar weer volledig operationeel en speelt hierin een grote rol. Concreet betekent dit dat het ZVH dit jaar 5 complexe casussen heeft opgepakt en bij 13 nazorgtrajecten van ex-gedetineerden betrokken is geweest.
- We houden bij zowel reguliere (horeca) ondernemingen als bij evenementen toezicht op naleving van de Alcoholwet (vervanger van de Drank- en Horecawet) en de verleende evenementenvergunning. In 2022 is er o.a. toezicht gehouden op de naleving rondom de verleende evenementenvergunning SummerTime en D'n Aftrap.
- We geven integraal uitvoering aan de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit ter bestrijding van adresfraude en identiteitsfraude. We hebben in 2022 in het kader van de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit ter bestrijding van adresfraude en identiteitsfraude 24 dossiers aangepakt. Dit is in lijn met de bevindingen van de afgelopen jaren.
- We richten ons bij overtredingen van de APV en andere lokale regelingen specifiek op kamperen, parkeren en visserij. In 2022 zijn er 73 verbalen uitgeschreven voor het onderdeel parkeren, 20 verbalen voor illegaal kamperen en 20 m.b.t. visserij.
Beleidsindicatoren
Diversen | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 |
Verwijzingen Halt (per 1.000 inwoners van 12 tm 17 jaar) | 7 | 15 | nnb |
Winkeldiefstallen (per 1.000 inwoners) | 0,9 | 0,6 | 0,9 |
Geweldsmisdrijven (per 1.000 inwoners) | 4,1 | 2,9 | 3,2 |
Diefstallen uit woning (per 1.000 inwoners) | 1,2 | 1,2 | 0,9 |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | 4,1 | 4,4 | 3,2 |
Verdere versterking ketenregie en aanpak zorg en veiligheidsthema's | |||
---|---|---|---|
Omschrijving | 2020 | 2021 | 2022 |
Politieregistraties overlast door verward persoon (E33) | 65,60 | 51,66 | 38,29 |
Politieregistratie overlast jeugd (per 10.000 inwoners) | 47,28 | 48,14 | 34,81 |