Taakvelden

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en brandweer

Portefeuillehouder:      H. Teunissen
Beïnvloedbaarheid:       III. Overwegend niet financieel en beleidsmatig te beïnvloeden.

Wat wilden we bereiken?

  • We willen dat de hulpdiensten, zoals politie, brandweer en ambulance, snel ter plaatse zijn op het moment dat er van deze diensten gebruik moet worden gemaakt. We vinden dat de hulpdiensten letterlijk en figuurlijk in de buurt moeten zijn.

Wat zouden we er voor doen?

  • We werken actief samen met de hulpdiensten op het gebied van fysieke veiligheid en houden bluswatervoorzieningen, noodcommunicatie, noodaggregaten, rampenplannen en draaiboeken op orde.
  • We onderhouden en borgen de gemeentelijke crisisorganisatie, bestuurlijke advisering met bijbehorende overleggen, dragen bij aan verbeteringen en nemen deel aan oefeningen en trainingen. Onze werkzaamheden en activiteiten zijn beheersmatig en gericht op het continueren van de huidige standaard en vragen naar verwachting in 2022 geen aanvullende werkzaamheden.
  • We sturen middels tactisch en strategisch overleg op het behalen van normtijden en kwalitatieve en kwantitatieve inzet van de hulpdiensten. We hebben inzicht in het aantal incidenten en calamiteiten en stemmen maatregelen af om deze te voorkomen. We ondersteunen de ontwikkelingen ten aanzien van Paraatheid Brandweer op lokaal niveau.
  • We hebben regulier afstemming met ambulancediensten, monitoren en rapporteren prestaties en acteren op ontwikkelingen.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • Het op orde houden van bluswatervoorzieningen, noodcommunicatie, noodaggregaten, rampenplannen en draaiboeken behoort tot onze dagelijkse taken. Evenals het onderhouden en borgen van de gemeentelijke crisisorganisatie, bestuurlijke advisering met bijbehorende overleggen, het bijdragen aan verbeteringen en het deelnemen aan oefeningen en trainingen.
  • Er hebben zich in 2022 personele wisselingen voorgedaan in de gemeentelijke crisisorganisatie. Alle cruciale posities zijn inmiddels bezet.
  • Op 14 november 2022 hebben we een raadinformatiebijeenkomst georganiseerd waarbij de hulpdiensten zijn ingegaan op de laatste ontwikkelingen, het behalen van de normtijden en de kwaliteit van hun inzet. Daar waar we in het verleden achterbleven bij de normtijden van de ambulancedienst, behalen we momenteel regionaal een van de betere aanrijtijden.

Werkzaamheden realisatie gemeentelijke opvangplekken Oekraïne

Doordat het Rijk heeft gekozen om de realisatie van opvangplekken voor vluchtelingen uit Oekraïne via de Veiligheidsregio bij de gemeenten te laten landen, hebben wij er voor gekozen om over deze werkzaamheden in het programma Veiligheid, taakveld Crisisbeheersing en brandweer te verantwoorden.

  • Op Residence Heijendael (GOO) worden op dit moment 412 Oekraïense vluchtelingen opgevangen. Daarmee hebben we de maximale bezetting van het park bereikt, er zijn af en toe wat verhuizingen. De lege plekken worden vervolgens weer snel in gebruik genomen door (een) nieuwe ontheemde(n). In de particuliere opvang (POO) worden nog eens 17 vluchtelingen gehuisvest.
  • Vluchtelingen uit Oekraïne hebben recht op gezondheidszorg. Om de reguliere huisartsenzorg te ontzien wordt op verzoek van de huisartsen de eerste zorgvraag ondervangen door een app, op afstand krijgen zij op die manier advies. Specialistische (ziekenhuis) zorg geschiedt op doorverwijzing via deze app.
  • Alle opgevangen vluchtelingen zijn ingeschreven in de Basis Registratie Personen (BRP) van de gemeente. Als bewijs dat ze in Nederland mogen verblijven, moeten alle vluchtelingen bij de IND een sticker of O-document te halen voor in hun paspoort. De vluchtelingen die geen sticker of O-document hebben, hebben of een afspraak staan met het IND of vallen per 4 maart 2023 niet langer onder de richtlijn Tijdelijke Bescherming Oekraïne. De gemeente Gennep ondersteunt bij het maken van een afspraak bij het IND.
  • Het leefgeld wordt maandelijks door de gemeente uitgekeerd. Iedere maand wordt gecontroleerd of er werk is aanvaard zodat er niet een te hoog bedrag aan leefgeld kan worden verstrekt. De druk op de ambtelijke uitvoering blijft hoog. De regeling wordt per 1 februari 2023 herzien, dit zorgt opnieuw voor veel extra taken naast de reguliere werkzaamheden.
  • Op dit moment zijn er 171 mensen binnen de leeftijdscategorie 18 tot de pensioengerechtigde leeftijd die aan het werk zijn. Dit is 54,8% van de ontheemden die in bovengenoemde leeftijdscategorie vallen.
  • Kinderen onder de 18 jaar hebben een leerplicht, deze geldt ook voor Oekraïense kinderen. De kinderen gaan naar schakelklassen. Voor het voortgezet onderwijs is dit Metameer in Stevensbeek. Het primair onderwijs is geregeld in Ottersum. Voor de volwassenen is er Nederlandse les op het park.
  • Met behulp van de vrijwilligers is er een parkraad opgericht, waarmee de bewoners onderlinge hulp en ondersteuning regelen.

Beleidsindicatoren

Hulpdiensten in de buurt

Omschrijving

2020

2021

2022

Reactietijd prio1 ritten politie  (95% binnen 15 min)

83,2%

75,1%

86,4%

Reactietijd spoed / A1 ritten ambulance ( 95% binnen 15 min)

86,5%

88,0%

92%

Gemiddelde opkomsttijd brandweer (binnen 15 min)

10:18

11:39

10:11

Verbonden partijen die bijdragen aan realisatie doelen

De Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN)
De Veiligheidsregio Limburg-Noord draagt bij aan alle doelen van het taakveld: het geeft vorm en inhoud aan intergemeentelijke samenwerking op de schaal van Noord- en Midden-Limburg en heeft tot doel de belangen van de gemeenten en hun ingezetenen te behartigen, op gebied van:

  • De brandweerzorg;
  • De geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen (GHOR);
  • De rampenbestrijding en crisisbeheersing;
  • Het bevorderen van de multidisciplinaire uitvoering van de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de bestrijding van zware ongevallen;
  • Het bijdragen aan een samenhangend integraal veiligheidsbeleid in de regio.

Daarnaast behartigt de VRLN die taken die door de wet- en regelgeving aan gemeenten zijn toegekend op gebied van collectieve preventie volksgezondheid en maatschappelijke zorg waarvoor samenwerking tussen gemeenten op de schaal van de regio uit het oogpunt van verhoging van efficiency en effectiviteit wordt vereist.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:37:15 met de export van 06/08/2023 14:14:33