Taakvelden

8.3-3 Wonen en bouwen, omgevingsvergunning

Taakveld 8.3-3 Wonen en bouwen, omgevingsvergunning

Portefeuillehouder:         P. Stevens
Beïnvloedbaarheid:         III. Overwegend niet financieel en beleidsmatig te beïnvloeden.

Wat wilden we bereiken?

  • Professionalisering van het vergunningverleningsproces.
  • Een vergunningverleningsproces dat volledig aansluit op de inhoud en procedurele eisen van de Omgevingswet.

Wat zouden we er voor doen?

  • We implementeren een nieuw systeem voor het verlenen van vergunningen. De start hiervan heeft al in 2020 plaatsgevonden. Daadwerkelijke ingebruikneming vindt in 2022 plaats. Hiervoor werken we nauw samen met gemeenten Horst aan de Maas, Mook en Middelaar en Venray.
  • We gaan verder met de voorbereidingen voor de implementatie van de Omgevingswet. In 2022 zal dat gericht zijn op:
    • Ontwikkeling van medewerkers over advisering in de geest van de nieuwe Omgevingswet (dit gebeurt in samenwerking met buurgemeenten Bergen en Mook en Middelaar).
    • Verder opstellen en uitwerken van de pilot 'omgevingsplan'.
    • Inventariseren en doorvoeren van mogelijke vereenvoudiging van regels.
  • We benaderen inwoners en ondernemers die met plannen/initiatieven komen vanuit een positieve en meedenkende grondhouding.
  • We werken samen op het gebied van Toezicht en Handhaving tussen Horst aan de Maas, Mook en Middelaar en Venray.
  • We actualiseren ons welstandsbeleid aan de huidige tijdsgeest met inachtneming van de gevolgen van de Omgevingswet.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • De implementatie van Squit 20/20 is omgezet naar de opvolger van dit systeem namelijk RX Mission. Implementatie vond in de eerste week van januari 2023 plaats.
  • Ten aanzien van de implementatie van de Omgevingswet:
    • In samenwerking met buurgemeenten Bergen en Mook en Middelaar is met ondersteuning van een opleidingsbureau een leerprogramma voor medewerkers ontwikkeld en uitgevoerd. Hiervoor zijn er rond een groot aantal thema's binnen de Omgevingswet trainingen georganiseerd. Hieraan hebben medewerkers vanuit verschillende teams uit de organisatie meegedaan en kennis opgedaan om met de Omgevingswet te kunnen werken.
    • We voeren het plan van aanpak uit om te komen tot een gemeentebreed Omgevingsplan. We zijn gestart met het bepalen van de structuur van het plan (casco). Aan de hand van een pilot werken we dit uit. Dit loopt door in 2023.
  • De mogelijke vereenvoudiging van regels is onderdeel van de pilot en het proces om tot het gemeentebrede Omgevingsplan te komen. De eerste wijziging van het (tijdelijk) Omgevingsplan zal binnen twee maanden na inwerkingtreding van de Omgevingswet ter inzage worden gelegd. Het proces tot een uiteindelijk gemeentebreed Omgevingsplan loopt door tot 2030.
  • Met de Omgevingsvisie als uitgangspunt werken wij al ruim een jaar volgens de 'dialoog ruimtelijke initiatieven'. Vanuit een positieve grondhouding treden wij met initiatiefnemers in overleg om tot een zo goed mogelijk, breed gedragen ontwikkeling te komen.
  • De samenwerking op gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving met Horst a/d Maas, Mook en Middelaar en Venray heeft er in 2022 toe geleid dat het Uitvoeringsprogramma voor de planbare taken volledig is uitgevoerd.

Beleidsindicatoren

Wonen

Omschrijving

2020

2021

2022

Gemiddelde WOZ-waarde  (x 1.000 €)

256

274

290

Nieuw gebouwde woningen (per 1.000 woningen)

5,1

6,8

14,2

Demografische druk 1)

78,6%

79,7%

80,8%

Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishoudens in €

670

729

793

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishoudens in €

729

791

855

1) De verhouding tussen de productieve leeftijdsgroep (20-64) en de niet-productieve leef- tijdsgroepen (0-19) en 65+

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:37:15 met de export van 06/08/2023 14:14:33