Algemeen

Analyse van het resultaat

Hogere inkomsten:

project huisvesting vluchtelingen, rijksbijdrage € 5.676.000 | De bekostiging van de opvang van vluchtelingen vindt plaats op basis van normbedragen die we ontvangen vanuit het Rijk. Deze normbedragen liggen beduidend hoger dan de feitelijke kosten. Lange tijd was onduidelijk hoe het Rijk hier nu uiteindelijk mee om zou gaan. Begin 2023 werd pas duidelijk dat er geen terugbetalingsverplichting ligt op dit verschil.
De geboekte kosten bestaan uit o.a. accommodatiekosten, beveiliging, leerlingenvervoer en inhuur van personeel. Niet meegenomen zijn de kosten van de inzet van veel ambtenaren, die ervoor gezorgd hebben dat de ontvangst en de opvang voor de Oekraïners goed geregeld is. Omdat we geen tijd schrijven is het achteraf niet mogelijk deze kosten van ambtelijke inzet te reconstrueren. Het saldo is daardoor groter dan wanneer deze toerekening wel had plaatsgevonden.

leges begraafplaats € 14.000 | In 2022 heeft een inhaalslag plaatsgevonden voor verlenging van grafrechten, met als gevolg hogere legesinkomsten.

doorberekening uren grondexploitaties € 29.000 | In 2022 zijn twee nieuwe grondexploitaties vastgesteld, De Uitkomst en Kalboerstraat, ook de ontwikkelingen bij Hogeweg en De Draaischijf hebben geleid tot meer inzet van ambtelijke uren. Hierdoor is € 29.000 meer aan kosten doorbelast aan de grondexploitaties dan begroot.

bestemmingsplannen € 99.000 | Als gevolg van een toename van kleinschalige woningbouwontwikkelingen zijn de legesopbrengsten en inkomsten uit anterieure overeenkomsten hoger dan begroot. De positieve bijstelling bij de 2e trimesterrapportage is te voorzichtig geweest. Daarnaast is het planologisch traject van project RVR Goorseweg (Hoenderpark) afgerond, het restant budget valt daarmee vrij.

ozb woningen en niet-woningen € 138.000 | De meeropbrengsten OZB zijn vooral verklaarbaar door een hogere aanwas van belastbare objecten. Daarnaast zijn de uiteindelijke waarden hoger dan de prognoses waarop de tarieven zijn gebaseerd. Ook zijn er in 2022 minder bezwaren binnengekomen.

algemene uitkering gemeentefonds € 615.000 | Het bedrag aan middelen dat de gemeente Gennep ontvangt wordt berekend op basis van voorlopige aantallen, maatstaven en bedragen. De definitieve vaststelling kan een aantal jaren later zijn. Op basis van de december circulaire is de algemene uitkering bijgesteld met € 404.700. In de december circulaire zijn ook nog aanvullende middelen toegekend voor 2022 zoals leerlingenvervoer en meerkosten opvang vluchtelingen Oekraïne en energietoeslag. Daarnaast zijn middelen toegekend voor 2023 e.v. Deze middelen worden via de resultaatbestemming beschikbaar gesteld voor 2023.

algemene baten en lasten, btw compensatie € 107.000 | Het bureau Spendlab heeft op no cure - no pay basis een onderzoek gedaan naar de omzetbelasting over de jaren 2016-2020. Dat heeft geresulteerd in een aantal btw suppleties over die jaren. We hebben begin 2023 goedkeuring van de belastingdienst, die bij de gemeente Gennep met een regulier onderzoek bezig zijn over het jaar 2021, om deze suppleties in te dienen en financieel het voordeel te verwerken.

Lagere lasten:

regionale brandweer, bijdrage € 19.000 | Het positieve resultaat van de Veiligheidsregio over 2021 is verrekend met de deelnemende gemeenten.

verkeersmaatregelen, algemene kosten en kapitaallasten € 43.000 | In vergelijking met voorgaande jaren hebben we in 2022 relatief weinig kosten gemaakt op ad-hoc basis voor kleinschalige maatregelen n.a.v. klachten/meldingen/schades. Daaraan gekoppeld hebben we ook minder uitgegeven aan materialen. Door onderuitputting bij de investeringen zijn de kapitaallasten € 27.000 lager uitgevallen. De krapte bij het personeel is hier debet aan.

cultuur beoefening, instandhoudingssubsidie roepaen € 28.000 | Het pand Roepaen is in handen gekomen van nieuwe eigenaren. Zij hebben in 2022 i.v.m. planvorming en ontwikkelingen geen aanspraak gemaakt op het structurele onderhoudsbudget.

samenkracht en burgerparticipatie € 142.000 | In 2022 is minder uitgegeven aan wijkvoorzieningen  In de december circulaire 2021 zijn diverse middelen beschikbaar gesteld om de gederfde inkomsten door corona te compenseren en om de wijkteams te versterken zodat iedereen hiervan gebruik kan maken. Dit is niet opgepakt in 2022 en in 2023 zal hiermee gestart gaan worden.  Daarnaast is er minder beroep gedaan op financiële compensatie. Er zijn in 2022 ook weinig nieuwe initiatieven geweest voor nieuwe dagvoorzieningen.  

toegang en eerste lijn € 37.000 | De OMO krant is, in verband met gebrek aan personele capaciteit, in 2022 minder vaak uitgebracht. De presentiegelden voor de adviesraad sociale zaken zijn lager en in dit budget is rekening gehouden met kosten voor een casemanager huiselijk geweld. Deze kosten worden niet meer op dit budget verantwoord.

inkomensregelingen € 248.000 | In 2022 zijn geen uitkeringen IOAZ verstrekt. Zowel de IOAW, de uitkeringen Algemene Bijstand en de uitgaven loonkosten subsidie zijn lager. Dit komt door een daling van het aantal uitkeringsgerechtigden. In de begroting is rekening gehouden met kosten voor het Wijkleerbedrijf. Deze kosten worden nu betaald vanuit de investeringsagenda.

arbeidsparticipatie € 128.000 | De overgehevelde middelen voor corona uit 2021 zijn uiteindelijk niet nodig geweest. De kosten van arbeidsmatige dag besteding zijn lager uitgevallen.

Maatwerkdienstverlening 18+ € 21.000 | In 2022 is meer gebruik gemaakt van de maatwerkvoorzieningen, zowel zorg in natura als PGB's (€ 102.000). Daartegenover is, door en als gevolg van corona, minder gebruik gemaakt van Omnibuzz (€ 123.000).

volksgezondheid € 89.000 | In 2021 is het  volledig restant budget overgeheveld. De middelen voor het project gezond in de stad en de uitgaven hiervan lopen niet synchroon. De uitgaven lopen altijd een jaar achter. Niet alle restant middelen 2022 hoeven overgeheveld te worden naar 2023 en hiervan kan een deel vrij vallen.  

vth basistaken overige wabo taken € 126.000 | De lagere lasten worden enerzijds veroorzaakt doordat het proces met betrekking tot de huisvesting van arbeidsmigranten minder kost dan vooraf ingeschat. Anderzijds zijn er minder niet planbare handhavingszaken geweest (zoals milieuvergunning verlening en handhaving rondom evenementen). Tot slot zijn er in 2022 incidentele Rijksmiddelen ontvangen ten behoeve van de kwaliteitsborging bouw. Deze controles maken onderdeel uit van het reguliere proces, wat zorgt voor een meevaller.

omgevingswet welstand, advieskosten € 41.000 | Als gevolg van meer kleinere aanvragen bouwvergunning en minder grote/complexe aanvragen hebben we minder advieskosten gemaakt. Bij de 2e trimesterrapportage hebben we al een bijstelling doorgevoerd. Uiteindelijk blijkt die te voorzichtig geweest en zijn de kosten nu nog lager.

project uitvoering dienstverlening € 18.000 | Enkele onderdelen uit het oorspronkelijke project zijn niet tot uitvoering gekomen en zullen in de toekomst meeliften op het structurele budget voor dienstverlening.

college, pensioen wethouders € 200.000 | Betreft een voordeel als gevolg van een verlaging van de voorziening pensioenen wethouders. Deze voorziening wordt jaarlijks geactualiseerd op basis van een berekening van salarisverwerker Visma. In hun berekening is rekening gehouden met een indexatie van 11,96%. Deze stijging in de kosten wordt meer dan gecompenseerd door een sterke stijging van de rekenrente van 0,528% naar 2,472%. De laatste keer dat de rekenrente deze hoogte had was in 2014, daarna geleidelijke dalingen naar 0,082 als laagste in 2020. De stijging in 2022 is dus erg fors en werkt door de systematiek in ons voordeel.

rekenkamer, advieskosten € 17.000 | De Rekenkamer heeft in 2022 een onderzoek naar handhaving in het ruimtelijk domein verricht. Zij heeft dit gedaan in eigen beheer, waardoor geen extern advies is gevraagd.

automatisering € 101.000 | Dit betreffen diverse  ICT budgetten waarop de uitgaven lager zijn uitgevallen dan begroot. Als gevolg van enkele software implementatie trajecten is amper ondersteuning ingekocht voor Djuma, SquitXO en de Centric applicaties (€ 20.000). We zijn in 2022 via GT Print een nieuw contract aangegaan voor de lease van onze MFC's. Met daarbij het feit dat aanzienlijk minder geprint en gekopieerd wordt heeft dit geleid tot een aanzienlijke kostenbesparing (€ 27.000). Op software gebied zijn een aantal facturen/licenties binnen de projecten  verantwoord (€ 24.000) en hadden we lagere licentiekosten voor  Microsoft 365 (€ 10.000). De inhuur voor technisch systeembeheer informatieveiligheid is behoorlijk lager uitgevallen (€ 20.000).

overhead personeel, algemene kosten € 144.000 | In 2021 was rekening gehouden met een nabetaling CAO van € 248.000. De uiteindelijke kosten waren € 155.000.  In de 2e trimesterrapportage zijn extra middelen aangevraagd voor inhuur personeel onvoorzien en ziekte. Hiervan is € 35.000 niet nodig gebleken. In 2021 is voor de verdere ontwikkeling Youforce  (salarispakket) € 15.000 overgeheveld. Dit budget is ook niet volledig ingezet.

Overhead personeel, opleidingsbudget € 123.000 | In 2022 zijn geen gemeentebrede cursussen/opleidingen/workshops geweest. Bij de afdelingen is een onderuitputting van de opleidingsbudgetten. De medewerkers hebben niet allemaal cursussen/opleidingen kunnen volgen, onder andere omdat niet alle cursussen zijn doorgegaan door te weinig aanmeldingen. Cursussen die betrekking hebben op het sociaal domein zijn verantwoord onder de kosten van het sociaal domein.

ozb uitvoering € 49.000 | De aanvulling van het weerstandsvermogen voor de BsGW per 31-12-2021 is door ons bij de jaarrekening 2021 als nog te betalen opgenomen. Afrekening heeft door de BsGW niet plaatsgevonden waardoor deze post nu komt te vervallen.

salariskosten € 415.000 | Bij de overige programma's staan afwijkingen op de directe salariskosten. De afwijkingen bij de programma's betreft vooral niet ingevulde vacatureruimte. Deze financiële ruimte is grotendeels ingezet voor inhuur tijdelijk personeel doordat niet het gewenste aanbod beschikbaar was. Deze kosten zijn verantwoord in dit programma. In totaliteit is er geen afwijking op het budget personeelskosten.

diverse budgetten € 75.000 | Betreft lagere uitgaven op meerdere budgetten door het bewust omgaan met de middelen door de budgethouders.

Hogere lasten:

onderwijshuisvesting, afschrijvingslasten € 39.000 | Bij de 1e trimesterrapportage is ten onrechte een correctie van de afschrijvingslasten van de Piramide doorgevoerd. Hier was uiteindelijk al rekening mee gehouden in de begroting 2022, waardoor de correctie nu dubbelop was en waardoor dus de werkelijke afschrijvingslasten hoger zijn.

onderwijshuisvesting mikado, kosten energie € 32.000 | In het 4e kwartaal hebben we forse afrekeningen gekregen van Vattenfall en Gazprom voor het pand Stiemensweg 175 Mikado. Deze afrekeningen stonden niet in verhouding tot de heel lage voorschotten.

binnensportaccommodaties, onderhoud € 36.000 | Per jaareinde hebben we een aantal facturen die geboekt waren t.l.v. de onderhoudsvoorziening moeten corrigeren omdat de werkzaamheden niet gelinkt konden worden aan opgenomen maatregelen in het MJOP van Facilicom. Vanuit BBV (en dus de accountant) mogen we deze facturen dan niet verantwoorden op de voorziening en vallen de kosten in de reguliere exploitatie.

WSW en beschut werk € 31.000 | Er zijn extra kosten gemaakt voor de liquidatie van de IWGM. Deze kosten worden voor 70% doorberekend aan de gemeente Gennep en 30% aan de gemeente Mook & Middelaar.

Wmo maatwerkvoorzieningen € 26.000 | De kosten van het onderhoud stijgen door de stijging van het aantal verstrekkingen ( o.a. rolstoelen). De gemiddelde kosten per individuele rolstoel zijn ook hoger. In 2022 is een dure rolstoel verstrekt.

Maatwerkdienstverlening 18- € 74.000 | De kosten van Jeugdzorg (zorg in natura) zijn iets hoger dan geraamd. Procentueel betekent dit een afwijking van 1,75%.

voorziening spaar- en bovenwettelijk verlof, storting € 427.000 | Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers, passend bij hun levensfase, hun bovenwettelijke uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning en het gemeentelijke vitaliteitsbeeld. Deze vakantie-uren verjaren niet. Aangezien er sprake is van arbeidskostengerelateerde verplichtingen, die een niet voorspelbare opbouw en daarmee ook onvoorspelbare afbouw kennen, dient hier vanuit BBV een voorziening voor gevormd te worden.

gemeentelijke gebouwen, verdergaande verduurzaming € 1.066.000 | De gemeenteraad heeft in november een motie ingediend waarin het college werd verzocht maatschappelijke organisaties financieel te ondersteunen. Verdergaande verduurzaming van de gebouwen leidt tot een structurele lastenverlichting. Facilicom heeft maatwerkscans uitgevoerd die nu leiden tot een totaalbedrag van € 1.066.000. Alle maatregelen zijn verwerkt in een MJOP duurzaamheid, welke wordt toegevoegd aan het al bestaande MJOP dat is vastgesteld door de raad in 2022. Door deze toevoeging is nu een eenmalige dotatie aan de voorziening groot onderhoud gebouwen noodzakelijk.

Lagere inkomsten:

toeristenbelasting € 162.000 | De inkomsten uit toeristenbelasting zijn € 162.000 lager dan begroot. De opbrengst van het 4e kwartaal is nog niet bekend en daarom geschat. Het effect van de corona-maatregelen aan het begin van het jaar is nog steeds zichtbaar. Daarnaast is één locatie in gebruik voor de opvang van Oekraïners, die ingeschreven zijn in de BRP. Hierdoor is over al deze 'overnachtingen' geen toeristenbelasting verschuldigd.

afvalinzameling, uitkering afvalfonds € 86.000 | Per 1 januari 2022 is de gemeente (contract met Veolia is 'Limburgbreed' afgesloten) overgestapt van het ketenregiemodel naar het bronscheidingsmodel. Vanaf dat moment zijn we alleen nog maar verantwoordelijk voor de inzameling van PMD. De vergoeding die we daarvoor krijgen van Nedvang is aanzienlijk lager dan de vergoeding in voorgaande jaren. Hier is in de begroting geen rekening mee gehouden. Tegenover deze lagere vergoeding staat wel een verlaging van de kosten.

Omgevingswet bouwactiviteiten, leges € 51.000 | Als gevolg van meer kleinere aanvragen bouwvergunning en minder grote/complexe aanvragen hebben we minder legesinkomsten ontvangen. Bij de 2e trimesterrapportage hebben we al een bijstelling doorgevoerd. Uiteindelijk blijkt die te voorzichtig geweest en zijn de inkomsten nu nog lager.  

Van trimesterrapportage naar jaarrekening

In de 2e trimesterrapportage 2022 was een positief saldo geprognosticeerd van € 2.001.000. Dit positieve saldo bestaat voornamelijk uit 3 grote posten, uitkeringen mei- (€ 1.048.000) en septembercirculaire (€ 435.000) en de corona compensatie toeristenbelasting 2021 (€ 559.000).
We sluiten het boekjaar af met een positief saldo van € 8.713.000, een positief verschil van € 6.712.000 ten opzichte van de 2e trimesterrapportage.

De grootste voordelen zijn ontstaan aan de inkomsten kant. In totaal is € 6.678.000 meer aan inkomsten gerealiseerd dan geraamd. Hiervan is het merendeel te verklaren door de inkomsten uit de opvang van Oekraïense vluchtelingen, € 5.676.000. Zie ook de toelichting aan het begin van dit hoofdstuk. Het overige deel van de hogere inkomsten komt voornamelijk voort uit de algemene uitkering van het gemeentefonds € 615.000.

Door aanzienlijk lagere lasten € 2.064.000 zijn ook aan de lastenkant voordelen ontstaan. Deze komen voornamelijk voort uit open einde regelingen binnen het sociaal domein € 665.000, uit lagere overheadkosten € 368.000 en lagere toevoeging aan de pensioenvoorziening wethouders € 200.000, ten opzichte van wat geraamd was. Daarnaast is, vanwege niet ingevulde vacatureruimte,   aan salariskosten € 415.000 minder uitgegeven.

De nadelige afwijkingen aan de lastenkant bedragen € 1.731.000. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een extra dotatie aan de onderhoudsvoorziening voor gemeentelijke gebouwen en accommodaties van € 1.066.000, ten behoeve van de verdere verduurzaming. En voor de vorming van een voorziening spaar- en bovenwettelijk verlof als gevolg van gewijzigde regelgeving BBV, € 355.000.

Tot slot zijn er nadelige afwijkingen aan de inkomsten kant, ter hoogte van € 299.000. Deze worden vooral veroorzaakt door lagere inkomsten uit toeristenbelasting  € 162.000 en lagere inkomsten uit het afvalfonds van € 86.000 dan begroot.

Ontwikkeling saldo grotendeels autonoom en incidenteel | In de analyse valt vooral het enorme incidentele voordeel van € 5.004.000 op. Dit komt per saldo voort uit de opvang van Oekraïense vluchtelingen en de dotatie aan de onderhoudsvoorziening ten behoeve van de verduurzaming van gemeentelijke gebouwen en accommodaties. Pas na de 2e trimesterrapportage is zicht op de omvang en impact van beide ontwikkelingen ontstaan.

Daarnaast hebben de open einderegelingen per saldo ook een positieve invloed op het resultaat van € 655.000. Substantieel hierin is het voordeel van € 615.000 (in de grafiek apart zichtbaar) uit de door het Rijk toegekende algemene uitkering bij de december circulaire. De invloed van de gemeente op de algemene uitkering en andere open einderegelingen is beperkt. De laatste jaren constateren we vaker dergelijke voordelen uit de december circulaire, hier valt nauwelijks op te sturen.

Voor alle afwijkingen zijn goede verklaringen te geven, waarmee als optelsom van de verschillende bedragen uiteindelijke de omvang als geheel ook toegelicht is.

In absolute zin zijn de afwijkingen:

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:37:15 met de export van 06/08/2023 14:14:33