Taakvelden

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Portefeuillehouder:          F. Pubben
Beïnvloedbaarheid:          III. Overwegend niet financieel en beleidsmatig te beïnvloeden.

Wat wilden we bereiken?

  • Alle kinderen in de gemeente Gennep halen het beste uit zichzelf door gebruik te maken van de aanwezige onderwijsvoorzieningen. Leerlingen kunnen hun eigen talenten en vaardigheden zo volledig mogelijk ontplooien.
  • Alle leerplichtige en kwalificatieplichtige kinderen in de gemeente volgen onderwijs passend bij hun mogelijkheden.
  • Door effectieve vroegsignalering voorkomen we zorgvragen.

Wat zouden we er voor doen?

  • Gezamenlijk met de basisscholen blijven wij vakleerkrachten Bewegingsonderwijs aanbieden.  In 2022 wordt de inzet geëvalueerd en herijkt.
  • We handelen preventief om verzuim en voortijdig schoolverlaten te voorkomen. Als het nodig is handhaven we op het nakomen van de Leerplichtwet, volgens de Methodische Aanpak Schoolverzuim (MAS).
  • We zetten het casusoverleg voort waarin ontwikkelachterstanden bij kinderen van 0 tot 4 jaar in een vroeg stadium worden gesignaleerd en aangepakt.
  • We geven uitvoering aan het VVE-beleid (Voor- en Vroegschoolse Educatie) waarmee alle peuters gebruik kunnen maken van extra uren peuteropvang (maximaal 16 uur). Zo verwachten we de startpositie op het basisonderwijs van achterstandsleerlingen te verbeteren. Met behulp van het monitoringinstrument meten we het effect van deze extra inzet.
  • We ondersteunen het Taalhuis bij de aanpak van laaggeletterdheid.
  • We organiseren het leerlingenvervoer voor leerlingen die niet zelfstandig naar het (reguliere) onderwijs kunnen.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • De scholen worden ondersteund in het bewegingsonderwijs door middel van de inzet van vakleerkrachten. Met de directies van de scholen hebben (evaluatie)gesprekken plaatsgevonden over de (voortgang van de) inzet van de vakleerkrachten bewegingsonderwijs voor de periode vanaf augustus 2022.
  • De Leerplichtwet wordt conform uitgevoerd door onze leerplichtambtenaar en RMC-regio (Regionale Meld- en Coördinatiepunt).
  • Middels samenwerking met de jeugdgezondheidszorg, onze opvangpartners en Team Toegang worden met toestemming van ouder(s)/verzorgers(s) zorgen besproken en waar nodig aangepakt.
  • In 2022 zijn naar aanleiding van de beleidsnotitie Voor- en Vroegschoolse Educatie en Peuteraanbod uitvoeringsplannen en locatieplannen opgesteld.
  • Taalhuis Zie 5.6 Media.
  • Het leerlingenvervoer wordt uitgevoerd conform de verordening leerlingenvervoer. Hoewel het aantal te vervoeren leerlingen gelijk is gebleven zien we een stijging in de kosten door nieuwe routes, alsmede de behoefte aan individueel vervoer. Daar waar de kosten voor de reguliere routes samen met de gemeente Bergen gedragen worden, is dat voor de nieuwe routes en het individueel vervoer niet van toepassing. Voor het schooljaar 2022-2023 en verder is het leerlingenvervoer opnieuw aanbesteed.

Beleidsindicatoren

Leerlingenverzuim

Omschrijving

2020

2021

2022

Absoluut verzuim

3

3

5

Relatief verzuim

26

24

34

Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie

17

20

nnb

Relatief verzuim: Leerplichtige staat wel op een school ingeschreven, maar hij/zij verzuimt zonder geldige reden les- of praktijktijd. Absoluut verzuim: Er is sprake van absoluut verzuim als een leerplichtige jongere niet op een school staat ingeschreven. Startkwalificatie: een diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger. Leerlingen van 16 tot 18 jaar vallen onder de kwalificatieplicht. Leerlingen van 18 tot 23 jaar krijgen hulp van Regionaal Meld- en Coördinatiepunten om toch een startkwalificatie te halen.

Deze pagina is gebouwd op 06/08/2023 14:37:15 met de export van 06/08/2023 14:14:33