Op grond van art. 213a Gemeentewet kennen we een verordening over onderzoek naar doelmatigheid en doeltreffendheid. Onder doelmatigheid wordt verstaan de mate waarin de gewenste prestatie en beoogde maatschappelijke effecten worden gerealiseerd met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen, of met de beschikbare middelen zo veel mogelijk resultaat wordt bereikt. Doeltreffendheid is de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten van beleid daadwerkelijk worden behaald. In de praktijk is eigenlijk nooit uitvoering gegeven aan deze verordening. Voor de accountant en de provincie is dit aanleiding geweest tot opmerkingen. Het uitblijven van specifiek onderzoek wil echter niet zeggen dat doelmatigheid en doeltreffendheid geen aandacht krijgen of hebben gehad. Met ingang van de begroting 2021 wordt in de paragraaf Bedrijfsvoering expliciet stilgestaan bij een efficiënte en effectieve inzet van de middelen. Het verwerken in de P&C-cyclus zorgt voor borging en draagt bij aan het onder de aandacht houden van deze aspecten
In deze jaarrekening is de programma's getracht zoveel mogelijk aan te geven wat de effecten van het gevoerde beleid zijn. Dit krijgt vorm door het concreet formuleren van de bereikte doelen en waar mogelijk de wijze waarop het heeft bijgedragen aan beoogde effecten. In dat kader past ook het zoveel mogelijk smart formuleren van de teksten. Met de gestage opbouw van het datagedreven werken kan vanuit de perspectieven doelmatigheid en doeltreffende verder invulling gegeven worden aan (tussentijdse) sturing en verantwoording.
In de begroting 2022 is in deze paragraaf aandacht geschonken aan de handelingen die beogen bij te dragen aan het vergroten van de doelmatigheid en doeltreffendheid van beleid. In deze verslaglegging willen we niet zozeer opnieuw het inzicht geven dat we vanuit reguliere processen en in principe bij elke bijstelling van beleid nagaan of we doelmatiger of doeltreffender kunnen werken. We blikken in deze paragraaf terug op de onderwerpen die vanuit het toetsen van onze doelmatigheid en doeltreffendheid vermelding verdienen.
Overzicht doelmatigheid & doeltreffendheid 2022 | ||
---|---|---|
Onderwerp | Toelichting | Resultaat |
Herziening landschaps-ontwikkelplan | Beoogd wordt dit met Mook & Middelaar te doen. Voor het format willen we voorsorteren op hetgeen wordt gebruikt in de Omgevingswet. | Anders dan voorzien is geoordeeld dat het thema landschap gaat landen in het omgevingsplan. Daarmee vervalt de meerwaarde van een landschaps-ontwikkelplan en dit is dus niet opgesteld. |
Routeboek programma versterking vrijetijdseconomie | Beoogd wordt een optimale benutting van raakvlakken vrijetijdseconomie met natuur en landschap en ander beleidsterreinen. Uitvoering vindt plaats met ondernemers, verenigingen en stichtingen. | We hebben via een interne en externe evaluatie van het lopende Programma Vrijetijdseconomie de opbrengsten, kansen en verbeterpunten in beeld gebracht. Op basis daarvan hebben wij het nieuwe programma opgesteld, in een vorm die het mogelijk maakt om effectief en efficiënt in te spelen op kansen die zich aandienen in de komende vier jaar. |
Voor- en Vroegschoolse Educatie | Verbeteren startpositie achterstandsleerlingen basisonderwijs: monitoren van effect extra inzet uren peuteropvang in het kader van VVE | Kort na vaststelling van het nieuwe VVE-beleid zijn we gestart met monitoring. Binnen de kinderopvang wordt de nodige vooruitgang geboekt (met name op het gebied van spraak-taalontwikkeling, logisch denken, rekenontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling). De voortgang binnen het primair onderwijs verdient nog aandacht. Via de VVE-werkgroep wordt aandacht besteed aan verbeterpunten. |
Programma Gennep doet mee (2019- 2022) | Het programma heeft als doel kwaliteitsvol bewegingsonderwijs, naschoolse sport, sporten beweegaanbod voor kwetsbare groepen en verenigingsondersteuning tot stand te brengen. De resultaten worden periodiek gemonitord en komen driejaarlijks naar voren in de sportmonitor Gennep. | De beweegcoaches van Gennep Doet Mee maken gebruik van een monitortool om hun output en waar mogelijk outcome te registreren. De coördinator van Gennep Doet Mee vat dit tweemaal per jaar samen in een infographic die besproken wordt in de stuurgroep Gennep Doet Mee. Op basis daarvan worden jaarplannen al dan niet bijgesteld. |
Opstellen beleidsuitgangspunten voor breedte en topsport | De kaders voor breedte- en topsportbeleid die de afgelopen jaren vanuit aanbestedingen, programma’s en activiteiten zijn ontwikkeld, worden in 2022 in samenspraak met het ‘veld’ vastgelegd en aangevuld met nieuwe ambities, voorzien van concrete resultaten. Dit plan wordt aan de Raad voorgelegd. | Dit betreft de nieuwe Sportvisie. Deze wordt in april 2023 aan de Raad voorgelegd. |
Actualiseren speelruimteplan | Mede op basis van een inwonersonderzoek wordt het speelruimtebeleid geupdate en van deels nieuwe uitgangspunten voorzien. Dit plan wordt eind 2021 aan de Raad voorgelegd. | Het opstellen van de nieuwe Speel-ruimtevisie heeft door prioriteitstelling en personeelswisselingen vertraging opgelopen en wordt nu naar verwachting medio 2023 aan de Raad voorgelegd. |
Onderwerp | Toelichting | Resultaat |
---|---|---|
Meten van de resultaten Taalhuis | Doel van het Taalhuis is om de basisvaardigheden te vergroten, zodat kwetsbare doelgroepen zelfstandig en volwaardig deel kunnen nemen aan de huidige participatiemaatschappij. Het Taalhuis is gericht op nieuwkomers in Nederland, maar zeker ook op autochtone (digitaal) laaggeletterde Nederlanders. De resultaten van het Taalhuis worden periodiek gemonitord op basis van prestatieindicatoren, zoals beschreven in het productenboek Biblioplus (bv aantal deelnemers taalvragers, aantal trainingen herkennen laaggeletterdheid en een effectenmonitor van deelnemers). | Wij zien op verschillende gebieden een toename ten opzicht van 2021 van het gebruik van de faciliteiten die geboden worden vanuit het Taalhuis. Het aantal bezoekers van het informatie punt dat deelneemt aan workshops of trainingen is toegenomen met 8. De netwerkaanpak tegen laaggeletterdheid, waarvan BiblioPlus regionaal regisseur is werd met een rapportcijfer van 8,7 (60 van mogelijk 69 punten) beoordeeld, waar 7,1 landelijk het gemiddelde is. Het aantal leesabonnementen is 2% afgenomen sinds 2021. Het aantal uitleningen is gegroeid met 8%. Het aantal basisabonnementen ‘bibliotheek als een verblijfsplek’ is met 4% toegenomen. Het aantal speelotheek-materialen is gegroeid met 14%. |
Verstrekken advies over invulling lokale omroep | Een advies is vereist, zodat het commissariaat voor de media de aanwijzing van een lokale omroep mag vaststellen, wat o.a. recht geeft op financiering. De gemeente kan via dit advies op de kwaliteit sturen (met behoud van de redactionele onafhankelijkheid). | De gemeenteraad heeft het advies aan het Commissariaat voor de media op 11 juli 2022 vastgesteld. |
Onderzoek mogelijkheden inzet vertelmonitor | Via de vertelmonitor gaat de gemeente bewaken of de ingezette dienstverlening en ondersteuning ook het gewenste maatschappelijk resultaat oplevert. | De vertelmonitor sluit aan cq. is aanvullend op de cijfermatige monitor sociaal domein. De cijfermatige monitor is sinds januari 2023 operationeel en de volgende stap is onderzoeken of, op welke manier en onder welke voorwaarden een vertelmonitor hierop aan kan sluiten. In 2022 is de vertelmonitor zoals de gemeente Peel en Maas die inzet bekeken op mogelijke bruikbaarheid voor Gennep. |
Onderzoek algemene voorziening complexe doelgroepen | Een goed functionerende algemene voorziening zorgt ervoor dat inwoners met complexe problemen in de samenleving worden ondersteund (samenredzaamheid). Dit betekent dat het beroep op dure individueel geïndiceerde zorg beperkt wordt. | Inwoners worden bij het eerste contact met de gemeente gewezen op algemene voorzieningen die ook een passende oplossing kunnen zijn voor hun hulpvraag, zoals maatschappelijk werk en andere sociaal culturele activiteiten van verenigingen en stichtingen. Ook tijdens het keukentafelgesprek worden algemene voorzieningen naast maatwerkvoorzieningen ingezet en zijn een integraal onderdeel van het Leefzorgplan. |
Onderwerp | Toelichting | Resultaat |
---|---|---|
Onderzoek inzet gerealiseerde besparingen voor preventie | Door een deel van de besparingen in preventie te investeren, kunnen preventieve maatregelen financieel duurzaam worden vormgegeven. 6 Monitoren gevolgen Wvggz voor specialistische ondersteuning en maatwerk Door het goed monitoren van maatwerktrajecten maken we sturing mogelijk, zodat middelen in het sociaal domein zo effectief mogelijk worden ingezet. | We registreren hoeveel en welke maatwerkvoorzieningen we inzetten voor doelgroep met een zorgmachtiging. We krijgen hierdoor inzicht in de inzet van maatwerkproducten en financiën voor deze doelgroep. |
Monitoren effecten preventie hulp aan personen met verward gedrag | Door het goed monitoren van maatwerktrajecten maken we sturing mogelijk, zodat middelen in het sociaal domein zo effectief mogelijk worden ingezet. | De monitoring vindt plaats via lokale en regionale monitors waarin het gebruik van de maatwerkvoorzieningen en de bijbehorende budgetten zijn opgenomen. op basis van deze monitors sturen wij op de inzet van deze voorzieningen. |
Monitoren inzet en effectiviteit maatwerktrajecten | Door het goed monitoren van maatwerktrajecten maken we sturing mogelijk, zodat middelen in het sociaal domein zo effectief mogelijk worden ingezet. | Inzetten van de regionale algemene voorziening Herstelhuis en de lokale inzet bemoeizorg team en individuele en groepsgerichte maatwerkvoorzieningen voorkomen dat de situatie van deze inwoners verder escaleert en kan opname in een kliniek voorkomen. |
Aanbesteding GFT | In de aanbesteding worden de geleerde lessen uit de contracten PMD meegenomen. Voor de aanbesteding maken we gebruik van de RICmethode. Aspecten als doelmatigheid komen hiermee als vanzelf aan de orde. | Bij de aanbesteding voor de verwerking van GFT en restafval hebben wij ons aangesloten bij de Afval Samenwerking Limburg, waarmee schaalvoordeel en een doelmatig aanbestedingstraject gerealiseerd konden worden. Daarnaast gaan we onderzoeken hoe we in de nabije toekomst onze duurzaamheidsambities met de inzameling en verwerking van de verschillende afvalstromen nog beter kunnen realiseren op een voor onze burgers kostenefficiënte wijze. |
Onderwerp | Toelichting | Resultaat |
---|---|---|
Actualiseren welstandsbeleid | In de actualisatie wordt geanticipeerd op de Omgevingswet en onze omgevingsvisie en het gemeentelijk participatiebeleid. Ook de inrichting van de aanbesteding komt tegemoet aan de eisen van doelmatigheid en doeltreffendheid. | De invoering van de Omgevingswet is wederom uitgesteld. We gebruiken de extra tijd om in de geest van de nieuwe wet te experimenteren met vergunningverlening en op basis van die ervaringen in de komende jaren onze verordeningen en beleid op een doelmatige wijze te actualiseren. |
Actualiseren erfgoedbeleid | De voorbereiding hiervan moet nog starten. Een concretere invulling volgt later. | Het erfgoedbeleid is nog niet geactualiseerd. Wel heeft het onderwerp aandacht. Zoals ook bij het welstandsbeleid aangegeven gaan we in de komende jaren ons beleid op een doelmatige wijze actualiseren binnen de kaders van het Omgevingsplan. |
Actualiseren nota grondbeleid | In dit kader wordt onder meer gekeken naar nut en noodzaak van een grondbedrijf. | In de nieuwe nota grondbeleid is de toepassing van situationeel grondbeleid vastgesteld. Het oprichten van een grondbedrijf door de gemeente is onvoldoende nuttig en noodzakelijk geacht. De nota biedt echter wel de ruimte om actief grondbeleid te voeren en specificeert in welke situaties dit nuttig, noodzakelijk en ook doelmatig en doeltreffend is. |